zondag 23 november 2014

De Gouden Eeuw: Kip pastei, bieten salade, en brood

23 november 2014

Oskar heeft binnen kort een project presentatie over de gouden eeuw.  Samen met twee vriendjes van hem hebben ze daar over geleerd.  Om Oskar daarbij te ondersteunen heb ik besloten om vandaag te koken in de stijl van de gouden eeuw!

Het duurde wel even om hier goede recepten voor te vinden.  Recepten uit die tijd waren niet erg duidelijk.  De moderne vertalingen daarvan zijn dus meestal aangevuld door de ervaringen van de vertaler.  De smaken van toen waren ook anders dan nu.  Ik vond dat in het algemeen er veel meer vlees gegeten leek te zijn, en dat de smaak palette meer richting zoet, met bijvoorbeeld nootmuskaat, foelie, kaneel, enz.  Ook lijkt er een interessante combinatie tussen vlees en fruit te zijn.




De kip pastei en bieten salade (met haring)

De kip pastei was losjes gebaseerd op het volgende recept.
http://www.kook-kunst.net/duifpastei-kip.html

De bieten salade waren gekookte en gepelde rode bieten, in blokjes gesneden, daarna een saus van zure room, mayonaise, mosterd en een beetjes tabasco.  Dit goed doormengen, daarna twee maatjes haring in blokjes gesneden, en erdoor heen gemengd.  Als laatste wat croutons er boven op.  Simpel, maar wel lekker.  Natuurlijk was dit niet geheel authentiek, ik verwacht niet dat er toen der tijd potten met mayo beschikbaar waren!

We hadden twee soorten voord gebakken, wit brood en bruin brood, volgens mijn standaard recept.  Wel hebben we honing gebruikt ipv suiker, en boter ipv olie.

Ook Oskar mog genieten van wat er toen de dag gedronken werd, namelijk bier!  Voor Oskar was het natuurlijk 0.0%.

Als toetje hadden we een schoenlappers taart gemaakt.  Makkelijk en lekker!
http://www.jeannettekoockt.nl/index.php/2014/07/16/schoenlapperstaart-uit-de-gouden-eeuw/



Omdat Oskar bezig is met zijn project weet hij er al wat over.  Hier een aantal feiten over de gouden eeuw:
1. De handel was erg berangerijk
2. De V.O.C. was erg berangerijk
3. Bier was super berlangerijk in de gouden eeuw
4. de water was erg vies in de gouden eeuw 
5.  Ze vertrauden het water niet in de gouden eeuw
6. De. Gouden eeuw was in de 17 de eeuw
7. De V.O.C was heel erg benanenrijk
8. Ze dronken geen worteltjes sap
9. Een dinee zonder bier was niet eens te denken
10. Selfs bij bergraafen nissen dronk je troots bier 
11. Een persoon dron 4 liter per dag

Was Ales van het eten  von ik lekker om dat ales smaakten 
De chikken feet fon ik lekker omdat het een beetje lekkere spek bijzat
De taart von ik heeerlijk er zaten veel appels in 
De brood von ik lekker wand het was heerlijk wit
De bier  fun in geweldig het is lekker
De sla von ik heerlijk de haring met roode bieten was lekker

Volgende week, gaan weer terug naar landen!  Maar dit was wel een leuke reis in de tijd!

2 opmerkingen: